Wystawa 2021 - Prace studentów I rok (YouTube)
Wystawa 2021 - Prace studentów II rok (YouTube)
Wystawa. 2020 (YouTube)
„16 odcieni codzienności” (Vimeo)
Katalog „Kim jestem? Co robię?”(PDF)
Olga Ilicheva - Paszport Tożsamości
W projekcie skupiłam się na tożsamości narodowej. Zrobiłam paszport-zine — syntezę swoich dwóch paszportów zagranicznych. Projekt nie zawiera wrażliwych danych — tylko elementy graficzne, które się składają w historię o zostaniu polską obywatelką.
Otaczający nas świat niesie ogromną ilość wrażeń i informacji. Dziś trzeba świadomej analizy bodźców docierających do naszego umysłu, aby oddzielić rzeczy ważne od nieważnych. Nie wszystko jednak daje się opisać. Nie zawsze słowa potrafią oddać to co widzimy i czujemy. Nie zawsze potrafimy znaleźć odpowiednie określenia, obrazujące stan naszej osobowości. I tu, niezbędna jest, do zrozumienia rzeczywistości i nadania jej odpowiednich kształtów wrażliwość i intuicja. One pielęgnowane, pozwolą świadomie obserwować i kształtować w sposób kreatywny świat zewnętrzny. Pozwolą, aby świat wewnętrzny rozwijał się w sposób nieograniczony.
Zajęcia w Pracowni Struktur Wizualnych mają wprowadzić studenta w zagadnienia związane z formą, fakturą, barwą, światłem, przestrzenią, ruchem, kompozycją. Zagadnienia te angażują się we wszystkie przejawy działań twórczych. Uświadamiają studentowi również to, jak wiele zjawisk plastycznych wzajemnie się przenika. Wykluczają bierną postawę wobec rzeczywistości. Zachęcają do twórczej percepcji zjawisk i rzeczy. Działania wizualne uczą, jak przejść od myślenia przedmiotowego do refleksyjnego postrzegania obiektu.
Ujmując zagadnienia w punktach, można je przedstawić następująco:
- problemy związane z zestawianiem koloru i waloru barw przeciwstawnych
- zapoznanie się z problemami kompozycji prostej, złożonej, statycznej i dynamicznej
- umiejętność osiągania złudzenia przestrzeni i ruch na płaszczyźnie
- umiejętność nadawania, za pomocą plastycznych środków wyrazu,
innych znaczeń przedmiotom - umiejętność wyrażania emocji za pomocą abstrakcyjnych znaków
- kształcenie umiejętności analizowania, syntetyzowania, interpretowania
zjawisk wizualnych - rozwijanie umiejętności badania zjawisk i rzeczy oraz odkrywanie praw,
które nimi rządzą - kształcenie umiejętności twórczego postrzegania problemów wizualnych
oraz optymalizacji i wyszukiwania jednorodnych elementów do ich
realizacji - kształcenie umiejętności myślenia abstrakcyjnego, by za pomocą form
abstrakcyjnych poszukiwać związków formalnych i procesów widzenia plastycznego.
Literatura
J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
S. Popek, Barwy i psychika, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2005
V. I. Stoichita, Krótka historia cienia, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2001
E. H. Gombrich, Sztuka i złudzenie,
O psychologii przedstawienia obrazowego, PIW Warszawa, 1981
W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW Warszawa, 1986
J. Sarzyńska-Putowska, Komunikacja wizualna, Kraków, 2002
U. Eco, Pejzaż semiotyczny, PIW Warszawa, 1972
W. Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
M. Rzepińska, Historia koloru, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1973
A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2004
P. Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2013