Pracownia Litografii I i II roku
W Pracowni Litografii I i II roku są realizowane zadania wprowadzające studentki i studentów w obszar technik druku płaskiego. Pierwsze dwa lata pozwalają na poznanie klasycznego warsztatu litograficznego a także podstaw risografii gdzie duży nacisk jest kładziony na specyfikę pracy z matrycami koloru, budowanie plam barwnych w oparciu o zmienny raster/gren i transparencję. Te dwa lata to czas na zapoznanie się z naturą kamienia, opanowanie podstawowych technik litograficznych zarówno pozytywowych (typu kredka, tusz) jak i negatywowych (ossasepia).
Praca z matrycą organiczną wymaga cierpliwości i precyzji w działaniu. W przypadku litografii kontrolę nad grenem uzyskujemy poprzez szlifowanie kamienia korundem o różnej wielkości. Wszystkie osoby uczestniczące w zajęciach poznają w szczegółach proces przygotowania kamienia, tak by móc samodzielnie przygotować matrycę, wykonać odbitkę i twórczo odpowiedzieć na realizowane w danym roku zadanie.
Ćwiczenia praktyczne są uzupełnione o wykłady przybliżające zagadnienia techniczne a także możliwości/wyzwania jakie stwarza dana technika. Zadanie realizowane na I roku to Autoportret (realizowany w technice ossasepi). W zależności od sytuacji uzupełnieniem tego ćwiczenia jest drugie zadanie Maska/Antyportret, które podejmuje problematykę pracy wielomatrycowej.
Na drugim roku osoby uczestniczący w zajęciach w pracowni Litografii mają możliwość wyboru jednego z dwóch zadań, są to: projekt risograficzny „Moja historia” realizowany w formie zina lub wykonanie cyklu prac w czerni i bieli w dowolnej technice litograficznej, w odpowiedzi na hasło „Rytm”.
Storytelling to sztuka opowiadania historii, rodzaj instynktownej potrzeby gatunku ludzkiego, która przejawia się już w dzieciństwie. Opowiadanie jest naturalnym sposobem wymiany doświadczeń ludzi – dla dziecka jest sposobem na oswojenie świata, włączeniem zjawisk mu nieznanych w obszar oswojony.
Co może być tematem prac? Migrena, ból głowy, trwanie, mijanie. W zasadzie nie jest istotne, czy historie te wydarzyły się naprawdę, czy tylko zostały wymyślone na potrzeby chwili. Istotne jest KTO je opowiada i JAK je opowiada. W założeniu zin nie pozostaje w bliskiej relacji z żadnym tekstem źródłowym, ale jest próbą zbudowania krótkiej narracji obrazem w oparciu o dwie matryce kolorystyczne. W przypadku risografii bazę rysunkową stanowią prace czarno-białe (zrealizowane w technice litografii).